ΧΑΡΙΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Θέλετε να αντιδράσετε στο μήνυμα; Φτιάξτε έναν λογαριασμό και συνδεθείτε για να συνεχίσετε.

Ποινική ευθύνη των εκπαιδευτικών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους

Πήγαινε κάτω

Ποινική ευθύνη των εκπαιδευτικών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους Empty Ποινική ευθύνη των εκπαιδευτικών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους

Δημοσίευση από ΜΑΡΙΟΡΗ Κυρ Απρ 29, 2012 8:40 am

Το χειρότερο που μπορεί να συμβεί σε έναν εκπαιδευτικό κατά την άσκηση των καθηκόντων του είναι η παραβίαση διατάξεων της ποινικής δικονομίας. Όμως με βάση και το ελαφρυντικό για τους ανωτέρους του εκπαιδευτικού πως άγνοια νόμου δεν επιτρέπεται, κανείς συνήθως δεν ενημερώνει τον εκπαιδευτικό για τα ζητήματα αυτά. Θεωρείται αυτονόητο πως οφείλει ο ίδιος ο εκπαιδευτικός να γνωρίζει τους νόμους και να μην υποπέσει σε παραβίαση.

Και ναι μεν αυτό είναι μια άποψη αλλά ταυτόχρονα η εκπαίδευση δεν είναι μοναχικό έργο μα συλλογικό. Έτσι ο εκπαιδευτικός και ειδικά ο νέος συχνά παρασύρεται από τις ενέργειες των άλλων συναδέλφων και δη των παλαιοτέρων και δημιουργεί την εσφαλμένη εντύπωση πως αφού και οι άλλοι αυτό κάνουν έτσι είναι και το σωστό και το ορθό. Αναπαράγει λοιπόν με τη σειρά του τη λανθασμένη συμπεριφορά και γίνεται αργότερα και ο ίδιος αναμεταδότης της σε άλλους νεότερους εκπαιδευτικούς.

Βεβαίως κατά τη διάρκεια των σπουδών τους οι εκπαιδευτικοί διδάσκονται και κάποια θέματα σχετικά με το δίκαιο και τη νομοθεσία. Το "κάποια θέματα" σίγουρα δεν επαρκεί για να τους κατατοπίσει επαρκώς και αφετέρου η προπτυχιακή διδασκαλία υπονομεύεται από την έλλειψη εμπειρίας. Ακούει δηλαδή ο υποψήφιος δάσκαλος τον καθηγητή να αγορεύει αλλά δεν έχει τις απαραίτητες προσλαμβάνουσες παραστάσεις ώστε η θεωρία να ενωθεί με την πράξη και να αποκτήσει ουσιαστική μόρφωση για τέτοια ζητήματα.

Καλό είναι λοιπόν ο κάθε εκπαιδευτικός σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του να φροντίζει συχνά να ενημερώνεται και να μελετά και τέτοια θέματα. Και με την υπογράμμιση ότι η νομοθεσία δεν είναι πάγια και συχνά μεταβάλλεται. Αν δε θέλει να βρεθεί μπλεγμένος και εκ των υστέρων να λέγει "στερνή μου γνώση να σε είχα πρώτα".

Και θα δώσω ένα παράδειγμα που νεαρή ακόμη μαθήτρια γυμνασίου έτυχε να πληροφορηθώ από "πρώτο χέρι". Μια τραγωδία που συνέβη στην Κρήτη κατά τη διάρκεια μαθητικής εκδρομής. Και που συμπτωματικά κάποια από τις καθηγήτριες - συνοδούς έτυχε να είναι συγγενής οικογενειακών μας φίλων. Θα προτιμήσω μάλιστα να αποφύγω την προσωπική περιγραφή και θα παραθέσω σχετικό απόσπασμα που εντόπισα στο διαδίκτυο, γραμμένο από ειδήμονες σε νομικά ζητήματα:

ΠΗΓΗ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΟΣ http://pt.scribd.com/

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στο σημείο αυτό παρουσιάζει η διερεύνηση του υπ’ αριθ.41/1972 βουλεύματος του Εφετείου Κρήτης,
111
με το οποίο έγινε δεκτή ηπρόταση του Εισαγγελέα Εφετών Λ. Παπακαρυά και αφορούσε στηνπαράλειψη εκπαιδευτικών από αμέλεια, με αποτέλεσμα την ανθρωποκτονίαμαθητριών με πνιγμό, κατά τη διάρκεια εκδρομής. Η παράλειψη των καθηγητώνσυνίστατο στο ότι κατά την επιβίβαση των μαθητριών σε αλιευτική λέμβο γιατην πραγματοποίηση θαλάσσιας εκδρομής, οι καθηγητές είχαν απομακρυνθεί από τον τόπο επιβίβασης. Παρέλειψαν έτσι να ασκήσουν την απαραίτητηεποπτεία ώστε να αποφευχθεί ο στοιβασμός των μαθητριών στο κατάστρωμα,που είχε ως αποτέλεσμα να ανατραπεί η λέμβος. Η συμπεριφορά αυτή τωνκαθηγητών (κατά το βούλευμα) αποτελεί όχι απλά παράβαση ηθικούκαθήκοντος για την παρεμπόδιση του αποτελέσματος που τελικά επήλθε, αλλάνομική υποχρέωση που πηγάζει από σύμπλεγμα καθηκόντων, τα οποίασυνδέονται με την ιδιότητά τους ως δημόσιων εκπαιδευτικών λειτουργών, που
110
Βλ. εγκύκλιο Γ2/13324/. 07/02/2006 ΥΠ.Ε.Π.Θ. Φ.Ε.Κ. 206/13-2-2006.
111
Βλ ΕφΚρήτης 41/1972, ΠοινΧρ ΚΓ΄, 59.

Ποινική ευθύνη των καθηγητών από παράλειψη294

είναι επιφορτισμένοι με τη δημιουργία πραγματικής κατάστασης η οποίαδιασφαλίζει το έννομο αγαθό της ζωής των μαθητών κατά τη διάρκειαεκδρομών που εκτελούνται από αυτούς.Ωστόσο, στην περίπτωση αυτή οι καθηγητές δεν παρέλειψαν μόνο ναασκήσουν την απαραίτητη εποπτεία ώστε να αποφευχθεί ο στοιβασμός τωνμαθητριών στο κατάστρωμα αλλά προέβησαν και σε άλλες παραλείψεις,ειδικότερα:

Δεν συνόδεψαν τις μαθήτριες στην θαλάσσια αυτή εκδρομή αναψυχήςόπως όφειλαν.

Δεν έλεγξαν αν το σκάφος διέθετε τα απαραίτητα σωστικά μέσα - σωσίβιαγια όλες τις μαθήτριες, οι οποίες καταγόμενες από ορεινή περιοχή δεν γνώριζανκολύμβηση.

Δεν έλεγξαν την καταλληλότητα του σκάφους, το οποίο ήταν μια αλιευτικήλέμβος ακατάλληλη να πραγματοποιεί θαλάσσιες εκδρομές. και

Δεν έλεγξαν αν ο κυβερνήτης της λέμβου διέθετε άδεια ικανότηταςπραγματοποίησης τέτοιων εκδρομών.Οι καθηγητές, λοιπόν, παρέλειψαν σειρά υποχρεώσεων καθώς δεν πήραν τααπαραίτητα μέτρα για την αποφυγή του ατυχήματος. Οι παραλείψεις αυτέςεπέτρεψαν την πράξη του κυβερνήτη της λέμβου, η οποία οδήγησε στη βλάβη(τον πνιγμό των μαθητριών). Η υποχρέωση δράσης για τους καθηγητές, στηνπερίπτωση αυτή, γεννάται πριν από την επικίνδυνη πράξη του κυβερνήτη τηςλέμβου. Ποινική ευθύνη, βέβαια, δημιουργείται τόσο όταν η δική τουςπαρέμβαση θα μπορούσε αυτοτελώς να παρεμποδίσει την πρόκληση τουκινδύνου, με την έννοια ότι η ενέργεια του βαρκάρη δεν θα ήταν εφικτή αν οικαθηγητές έκαναν τη δουλειά τους, και την επέλευση μέσω αυτού της βλάβης,όσο και στην περίπτωση κατά την οποία η παρέμβαση θα μπορούσε ναανακόψει την εξέλιξη του υπάρχοντος ήδη κινδύνου σε βλάβη. Οι παραλείψεις,

Ποινική ευθύνη των καθηγητών από παράλειψη295

με όσα παραπάνω ειπώθηκαν, λειτούργησαν ως αιτιακή συνθήκη, η οποίαεπέτρεψε σε άλλους όρους να επιφέρουν το αποτέλεσμα, διατηρώντας, έτσι,τον αυτουργικό τους χαρακτήρα. Υπάρχει, επομένως, ευθύνη των καθηγητώνγια ανθρωποκτονία από αμέλεια με παράλειψη

Αυτά λέγουν τώρα οι νομικοί. Αυτό που δε λέγουν γιατί ούτε τους ενδιαφέρει και πιθανότατα αγνοούν ήταν οι συνέπειες της τραγωδίας στη ζωή των συνοδών καθηγητών. Αφενός οι τύψεις εφόρου ζωής που δε χρειάζεται νόμος να τις αποκτήσεις, μόνο συνείδηση... Αφετέρου επί της ουσίας. Η πολύμηνη δικαστική διαδικασία, η φυλάκιση, η απόλυση βεβαίως βεβαίως αλλά και ο άγραφος νόμος της Κρήτης που δεν ικανοποιήθηκε από τη φυλάκιση και επέβαλε στους συνοδούς καθηγητές τη δια βίου εξορία τους από την Κρήτη!

Κι όλα αυτά γιατί; Γιατί σε μια στιγμή χαλάρωσης και χαράς δεν έπραξαν με τυπικότητα το καθήκον τους όπως ορίζει ο νόμος. Αφέθηκαν κι αυτοί ως μαθητούδια στην απόλαυση της εκδρομής. Οι πληροφορίες λένε ότι όλοι οι καθηγητές είχαν συγκεντρωθεί σε ένα ταβερνάκι και με τη σιγουριά ότι είναι μεγάλα παιδιά και προσέχουν δεν μπόρεσαν να αποφύγουν το κακό. Δεν τους πέρναγε καν από το μυαλό ότι οι μαθήτριες θα μπουν σε βάρκα και θα κάνουν βαρκάδα...

Όταν όμως φτάνεις μπροστά στον εισαγγελέα δε σε ρωτάει τι σου πέρναγε από το μυαλό και τι νόμιζες. Αυτός έχει το βλέμμα του καρφωμένο στις διατάξεις του νόμου. Εκεί δηλαδή που εμείς αποφεύγουμε να ρίξουμε έστω και μία ματιά. Και λειτουργούμε εθιμικά (έτσι κάνουν και οι άλλοι) ή εν πλήρη αφελεία κατά το δοκούν!

Μου έχει μάλιστα τύχει πολλές φορές στο χώρο του σχολείου να έρχομαι και σε αντιπαράθεση με αυτή την πέρα βρέχει τακτική. Να ακούω επιχειρήματα του στιλ "εδώ δεν είναι αστυνομία" ή "έλα μωρέ πώς κάνεις έτσι" και άλλα φαιδρά και ανόητα. Είναι γιατί εκείνοι δεν είδαν ποτέ τους την καθηγήτρια - ανθρώπινο ράκος... Έναν άνθρωπο που καταστράφηκε ολόκληρη η ζωή του από μερικές στιγμές χαλάρωσης και ευθυμίας. Δε χωρά λοιπόν στο μυαλό τους τι μπορεί από τη μια στιγμή στην άλλη να συμβεί.

Θέλοντας λοιπόν να βοηθήσω στο μέτρο που μου αναλογεί σε αλλαγή αυτής της ολέθριας στάσης, άνοιξα αυτό το θέμα. Για την ποινική ευθύνη κατά την άσκηση των καθηκόντων μας. Και από το σύνδεσμο που δημοσίευσα παραπάνω ή και άλλους σχετικούς θα αναδημοσιεύω χαρακτηριστικά αποσπάσματα. Και όποιος θέλει ας ρίχνει μια ματιά. Να ξέρει τι πρέπει και τι δεν πρέπει να κάνει. Να μη λέει μετά "δεν ήξερα - δε ρώταγα"...
ΜΑΡΙΟΡΗ
ΜΑΡΙΟΡΗ

Αριθμός μηνυμάτων : 5300
Εγγραφή : 13/01/2008

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Ποινική ευθύνη των εκπαιδευτικών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους Empty Απ: Ποινική ευθύνη των εκπαιδευτικών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους

Δημοσίευση από ΜΑΡΙΟΡΗ Κυρ Απρ 29, 2012 9:18 am

Ας ξεκινήσουμε από κάτι βασικό:

Η τήρηση των εγκυκλίων και των υπηρεσιακών εντολών ανήκει στα καθήκοντατου Διευθυντή του σχολείου, σύμφωνα με το άρθρο 11 του Δ΄ κεφαλαίου του ν.1566/1985. Τις λεπτομέρειες ως προς τα καθήκοντα του Διευθυντή αλλά καιτου διδακτικού προσωπικού του σχολείου ορίζει η Υ.Α. Φ. 353.1/324/105657/Δ1/ΦΕΚ1340/16-10-2002. Σύμφωνα λοιπόν με την παραπάνωΥ.Α., ο Διευθυντής του σχολείου εφαρμόζει τους νόμους, τα προεδρικάδιατάγματα, τις κανονιστικές αποφάσεις, τις εγκυκλίους και τις υπηρεσιακέςεντολές των Στελεχών Διοίκησης και είναι υπεύθυνος για την τήρησή τους(Κεφάλαιο Δ΄ άρθρο 28 περ. β΄). Ακόμη ενημερώνει το Σύλλογο των Διδασκόντων σχετικά με αυτά (Κεφάλαιο Δ΄ άρθρο 29 περ. 6΄ και Κεφάλαιο Ε΄άρθρο 36 περ. 7΄). Ειδικότερα δε για τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι, ωςνεοδιόριστοι, αναπληρωτές ή ωρομίσθιοι, αγνοούν θέματα σχετικά με τιςυποχρεώσεις τους, οφείλει να τους ενημερώσει και να τους χορηγήσειαντίγραφα των βασικών νόμων, αποφάσεων και εγκυκλίων σχετικών με τηνεκπαίδευση (Κεφάλαιο Δ΄ άρθρο 28 περ. ια΄).

Ποινική ευθύνη των καθηγητών από παράλειψη322

Άλλωστε αντίγραφα των υπουργικών εγκυκλίων, αποφάσεων κ.λ.π., αφούπροηγουμένως αυτές πρωτοκολληθούν και αρχειοθετηθούν, τοποθετούνται,κατά τη συνήθη τακτική των περισσοτέρων σχολείων, σε ειδικό ντοσιέ στογραφείο των καθηγητών, ώστε να έχει πρόσβαση σ’ αυτές κάθεενδιαφερόμενος.Με τα δεδομένα αυτά ο καθηγητής, που έχει λάβει γνώση του περιεχομένουτέτοιων εγκυκλίων, και ανεξάρτητα από την τυπική ισχύ των εγκυκλίων αυτών,πολύ δύσκολα θα μπορούσε να ισχυριστεί ότι, παραλείποντας λ.χ. να κάνειεφημερία, να κάνει παρατήρηση σε κάποιο παιδί που παίζει ένα επικίνδυνοπαιχνίδι ή σκαρφαλώνει στα κάγκελα, πιστεύει ότι η ενέργειά του αυτήαναγνωρίζεται σαν δίκαιη από την έννομη τάξη και έτσι η πλάνη του είναισυγγνωστή.Άλλωστε με το επίπεδο μόρφωσης που διαθέτει ένας καθηγητής και με τηδυνατότητα να πληροφορηθεί με ακρίβεια τις νόμιμες υποχρεώσεις του, αναπευθυνθεί στο αρμόδιο πρόσωπο (λ.χ. στον Διευθυντή του σχολείου ή σεπαλαιότερο συνάδελφο), μπορεί εύκολα να διαγνώσει το άδικο της παράλειψήςτου.
162

Ωστόσο, αν ο Διευθυντής του σχολείου, ο οποίος είναι το αρμόδιο πρόσωπογια την πληροφόρηση του εκπαιδευτικού για τα θέματα αυτά, δεν του παρέχειακριβή ενημέρωση, με αποτέλεσμα ο επιμελής εκπαιδευτικός να σχηματίσειεσφαλμένη συνείδηση του αδίκου, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για νεοδιόριστο καιάπειρο εκπαιδευτικό, τότε η πλάνη του θα μπορούσε υπό προϋποθέσεις ναείναι συγγνωστή, κυρίως μάλιστα στις περιπτώσεις που ο Διευθυντής δίνειδιαφορετικά μηνύματα, όταν λ.χ. του λέει ότι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα αν

162
Βλ. ΑΠ 709/2003, ΠοινΛογ 2003, 721, ΑΠ 1676/2003, ΠοινΛογ. 2003, 1896, ΕφΔωδ 107/2005,ΠοινΛογ 2005,1043.

Ποινική ευθύνη των καθηγητών από παράλειψη323

δεν κάνει την εφημερία του. Στις περιπτώσεις αυτές ο καταλογισμός τουκαθηγητή μπορεί να αρθεί.

163
http://pt.scribd.com

Τα ανωτέρω δεν αφορούν την άγνοια νόμου, που τονίσαμε ήδη ότι δεν επιτρέπεται, αλλά τη νομική πλάνη. Ένα ελαφρυντικό που μπορεί κάποιος να επικαλεστεί μεν αλλά δεν έχει ιδιαίτερη βαρύτητα... Και παραθέτω και την άποψη των ειδικών από τον ίδιο σύνδεσμο:

Συνοψίζοντας, μπορούμε να ισχυριστούμε ότι, με τις ισχύουσες συνθήκες πουεπικρατούν στην εκπαίδευση, η νομική πλάνη, ως λόγος άρσης τουκαταλογισμού, μπορεί να έχει πολύ μικρή έως ελάχιστη εφαρμογή στιςσωματικές βλάβες που προκαλούν οι καθηγητές στους μαθητές με παράλειψητης άσκησης των καθηκόντων τους.

ΜΑΡΙΟΡΗ
ΜΑΡΙΟΡΗ

Αριθμός μηνυμάτων : 5300
Εγγραφή : 13/01/2008

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Ποινική ευθύνη των εκπαιδευτικών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους Empty Απ: Ποινική ευθύνη των εκπαιδευτικών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους

Δημοσίευση από ΜΑΡΙΟΡΗ Κυρ Απρ 29, 2012 9:39 am

Μια και έγινε λόγος παραπάνω για την εφημερία, ας δούμε τι προβλέπουν τα σχετικά κείμενα της εκπαιδευτικής νομοθεσίας. Γιατί η παραβίαση αυτών είναι που θα στοιχειοθετήσει και την ποινική ευθύνη αν συμβεί κάτι...

Εφημερία Εκπαιδευτικών - Επιτήρηση μαθητών
(απόσπασμα από Φ.3/991/Γ1/776/28-9-2000)

Με αφορμή ερωτήματα που υποβάλλονται στο Υπουργείο Παιδείας και επισημάνσεις που διατυπώνονται για τα παραπάνω θέματα σας κάνουμε γνωστό ότι η εφημερία των εκπαιδευτικών αποτελεί σημαντικό στοιχείο της λειτουργίας των σχολείων και ορίζεται από τις διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 13 του Π.Δ. 201/98, ο έλεγχος για σχολαστική εφαρμογή των οποίων αποτελεί καθημερινή υποχρέωση του διευθυντή του σχολείου.
Επισημαίνουμε ότι κατά τη σύνταξη των κανόνων εφημερίας ο σύλλογος διδασκόντων μπορεί να συμβουλευτεί ενδεικτικό πίνακα που περιλαμβάνεται σε προγενέστερη απόφαση και ίσχυε πριν από την έκδοση του Π.Δ. 201/98, ο οποίος (πίνακας) έχεις ως εξής:

"Ενδεικτικός πίνακας κανόνων εφημερίας:

(1) Οι εφημερεύοντες προσερχόμενοι στο σχολείο 15' πριν την έναρξη των μαθημάτων και αποχωρούν 5' μετά τη λήξη, αφού φύγουν όλοι οι μαθητές.

(2) Ελέγχουν την καθαριότητα των κοινόχρηστων χώρων και της αυλής.

(3) Φροντίζουν για τη σύνταξη των μαθητών στην πρωινή προσευχή.

(4) Είναι αρμόδιοι για την τήρηση του ωραρίου διδασκαλίας και των διαλειμμάτων (κουδούνι).

(5) Συνεργάζονται με τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς για την αποχώρηση όλων των μαθητών από τις αίθουσες κατά τα διαλείμματα και κατά τη λήξη του διδακτικού ωραρίου.

(6) Επιτηρούν τους μαθητές στα διαλείμματα κατανέμοντας μεταξύ των (οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί) τους χώρους, ώστε να υπάρχει παντού επίβλεψη, η οποία είναι απαραίτητη για την ασφάλεια των μαθητών.

(7) Ελέγχουμε τον αύλειο χώρο, ώστε να αποτρέπεται η προσέγγιση ή η είσοδος ατόμων που δεν έχουν σχέση με τη σχολική κοινότητα και δεν είναι δικαιολογημένη η εκεί παρουσία τους".

http://4grpe-a.thess.sch.gr/nomothesia/efimeria_epitirisi.htm

διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 13 του Π.Δ. 201/98

2. Εφημερεύοντες - Επιτήρηση μαθητών

Με πράξη του συλλόγου διδασκόντων ορίζονται οι εφημερεύοντες και καθορίζονται τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητές τους. Αντίγραφο του πρακτικού αναρτάται στο γραφείο του διευθυντή και στο γραφείο των εκπ/κών. Κατά τη σύνταξη των κινδύνων εφημερίας δίνεται προτεραιότητα στην επιτήρηση και τη μέριμνα για την προστασία και τη σωματική ακεραιότητα των μαθητών, τον έλεγχο καθαριότητας των σχολικών χώρων και σε ότι έχει σχέση με την υγιεινή και την ασφάλειά τους. Επίσης oρίζεται ο χρόνος προσέλευσης των εφημερευόντων, που δεν μπορεί να είναι μικρότερος των δεκαπέντε (15) λεπτών πριν την έναρξη των μαθημάτων, καθώς και ο χρόνος αναχώρησής τους.

Η κατάσταση με τα ονόματα των εφημερευόντων δεν υπόκειται σε έγκριση από τις προϊστάμενες αρχές του σχολεiου, αλλά μπορεί να περιλαμβάνεται στο ωρολόγιο πρόγραμμα που υποβάλλεται στο σχολικό σύμβουλο για ενημέρωσή του. Κατάσταση εφημερίας μπορεί να γίνει για όλο το σχολικό έτος ή για μικρότερο χρονικό διάστημα.

Αντικατάσταση εφημερεύοντος και αλλαγή της ημέρας εφημερίας γίνεται μόνο από το διευθυντή του σχολείου.

Η εφημερία δεν ανήκει στις πρόσθετες υπηρεσίες (παράγραφος 8, άρθρο 13 του Ν. 1566/85) και απ' αυτή απαλλάσσονται μόνο ο διευθυντής και ο υποδιευθυντής του σχολείου και όσοι αναφέρονται στο εδάφιο στ' αυτής της παραγράφου. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις με απόφαση του συλλόγου διδασκόντων, μπορεί να απαλλαγεί εκπ/κός από την εφημερία, όταν διαπιστώνεται ότι ειδικός λόγος δεν του επιτρέπει να εκτελεί τα ειδικά αυτά καθήκοντα.

0 αριθμός των εφημερευόντων ορίζεται από το σύλλογο διδασκόντων. Για τον ορισμό του λαμβάνεται υπόψη η οργανικότητα του σχολείου, ο αριθμός των μαθητών, η έκταση και η ιδιομορφία του σχολικού χώρου, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής επιτήρηση των μαθητών.

Σε περiπτωση που οι καιρικές συνθήκες δεν επιτρέπουν την έξοδο των μαθητών στο προαύλιο την ώρα των διαλειμμάτων, εφαρμόζεται ειδικό πρόγραμμα εφημερίας που περιλαμβάνει και επιτήρηση κατά όροφο.

Οι εκπαιδευτικοί που συμπληρώνουν το ωράριό τους σε δύο σχολεία κάνουν εφημερία μόνο στο ένα, σ' αυτό που είναι οργανικά τοποθετημένοι. Καθήκοντα εφημερίας δεν ανατίθενται σε εκπ/κούς που διδάσκουν σε τρία και περισσότερα σχολεία, όταν τουλάχιστο το ένα από αυτά λειτουργεί σε χωριστό κτίριο.

Τα σχολεία που συλλειτουργούν σύμφωνα με την παράγραφο 5 του άρθρου 12 του παρόντος Π.Δ., καταρτίζουν κοινό πίνακα εφημερευόντων, ώστε όλοι οι εκπαιδευτικοί του συγκροτήματος, ανεξάρτητα από το σχολείο στο οποίο ανήκουν, να πραγματοποιούν τον ίδιο εβδομαδιαίο αριθμό εφημεριών. Η επιτήρηση γίνεται χωρίς διάκριση για όλους τους μαθητές, ανεξάρτητα από το σχολείο που φοιτούν.

Αποχώρηση μαθητή από το σχολείο πριν τη λήξη του διδακτικού ωραρίου της τάξης γίνεται μόνο μετά από συνεννόηση του διευθυντή ή του δασκάλου της τάξης με τους γονείς ή κηδεμόνες.

Υπεύθυνος για την επιτήρηση των μαθητών μέσα στην τάξη είναι ο εκπαιδευτικός που διδάσκει τη συγκεκριμένη ώρα. Γι' αυτό εισέρχεται στην αίθουσα μαζί με τους μαθητές και μετά το τέλος του μαθήματος εξέρχεται απ' αυτή όταν έχουν αποχωρήσει όλοι οι μαθητές.

Από το δάσκαλο της τάξης μπορούν να οριστούν επιμελητές. Ο αριθμός των επιμελητών και τα καθήκοντά τους καθορίζονται μετά από συνεργασία του δασκάλου και των μαθητών.

https://xarinpaideias.forumgreek.com/h1-page
ΜΑΡΙΟΡΗ
ΜΑΡΙΟΡΗ

Αριθμός μηνυμάτων : 5300
Εγγραφή : 13/01/2008

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Ποινική ευθύνη των εκπαιδευτικών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους Empty Απ: Ποινική ευθύνη των εκπαιδευτικών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους

Δημοσίευση από ΜΑΡΙΟΡΗ Κυρ Απρ 29, 2012 11:16 pm

http://pt.scribd.com

Από τιςδιατάξεις των άρθρων 1510 παρ. 1 και 1518 παρ. 1 Α.Κ. προκύπτει ότι οιγονείς που ασκούν την επιμέλεια του προσώπου του ανηλίκου τέκνου τους,έχουν καθήκον και δικαίωμα να το επιβλέπουν και να φροντίζουν για τηναποτροπή των κινδύνων που το απειλούν. Το δικαίωμα αυτό έχει χαρακτήρααπόλυτο, δηλαδή μπορεί να αντιταχθεί σε οποιονδήποτε τρίτο.

Έτσι λοιπόνκαι οι εκπαιδευτικοί οι οποίοι υποκαθιστούν το οικογενειακό περιβάλλον, για τιςώρες τουλάχιστον που τα παιδιά βρίσκονται στο σχολείο, έχουν τηνυποχρέωση να τα επιβλέπουν και να φροντίζουν να αποτρέπουν τουςκινδύνους που τα απειλούν.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το θέμα αυτό παρουσιάζει η 3181/Εγκ 29/1.11.96Εισαγγελέα Αρείου Πάγου, η οποία εκδόθηκε με αφορμή κρούσμα σύλληψηςζεύγους έξω από σχολείο, να κατέχουν ποσότητα ναρκωτικών και τωνυποψιών που διατυπώθηκαν για την προσπάθεια των συλληφθέντων ναχορηγήσουν σε μαθητές ναρκωτικά με μορφή καραμέλας.

Ειδικότερα στη §2αναφέρεται:«η ευθύνη βαρύνει τη διεύθυνση και το προσωπικό του Σχολείου, οιοποίοι έχοντας υποκαταστήσει τη γονική επιμέλεια κατά τις ώρες λειτουργίαςτου Σχολείου, πρέπει να λάβουν τα επιβαλλόμενα μέτρα για την αποτροπή της εισόδου στο χώρο του Σχολείου οιουδήποτε τρίτου, χωρίς την έγκριση του Διευθυντή του Σχολείου ή του προς τούτο οριζόμενου προσώπου».

Έτσι το ενδιαφέρον εστιάζεται στον προσδιορισμό της έννοιας της επιμέλειας η οποία θεωρείται ταυτόσημη με την έννοια της γονικής επιμέλειας, καθώς και τωνεπιβαλλόμενων μέτρων εκ μέρους των καθηγητών και του διευθυντή τουσχολείου.Τίθεται το ερώτημα τι ακριβώς πρέπει να κάνει ο καθηγητής. Ποιές, δηλαδή,είναι οι ειδικότερες υποχρεώσεις που προκύπτουν από το ισχύον θεσμικόπλαίσιο ως προς τη διασφάλιση της ζωής και της υγείας των μαθητών.Καθώς έχουμε ήδη αποδεχθεί πως η εποπτεία των καθηγητών έχει την ίδιαέννοια με αυτήν των γονέων των ανηλίκων, η απάντηση στο ερώτημα είναι τιαναμένει η κοινωνία να πράξει ένας γονέας όταν παρουσιαστεί αντίστοιχοπρόβλημα.

Όταν λ.χ. κατά τη διάρκεια της εφημερίας στο προαύλιο τουσχολείου οι μαθητές παίζουν έντονα, ο καθηγητής, εφόσον βλέπει πως από τοέντονο παιχνίδι υπάρχει κίνδυνος να τραυματιστεί ένα παιδί, θα πρέπει νασταματήσει το παιχνίδι και να κάνει παρατηρήσεις στους μαθητές για νααποτρέψει τον επερχόμενο κίνδυνο, διαφορετικά παραλείπει να ενεργήσει τηνκοινωνικά αναμενόμενη ενέργεια για την οποία έχει ιδιαίτερη νομικήυποχρέωση ως υπεύθυνος για την προστασία και τη σωματική ακεραιότητατων μαθητών. Αν δεν το κάνει και κάποιο παιδί κτυπήσει, τότε, υπάρχει αποχήαπό ορισμένη ενέργεια, η οποία εάν επιχειρείτο θα παρεμπόδιζε την επέλευσητου αποτελέσματος.

Οι ειδικότερες υποχρεώσεις, άλλωστε, του καθηγητή, όταν εφημερεύει, είναι :

Να επιτηρεί τους μαθητές στα διαλείμματα κατανέμοντας με τους άλλους καθηγητές τους χώρους, ώστε να υπάρχει παντού επίβλεψη, η οποία είναι απαραίτητη για την ασφάλεια των μαθητών.

Να ελέγχει τον αύλειο χώρο, ώστε να αποτρέπεται η προσέγγιση ή η είσοδος ατόμων που δεν έχουν σχέση με τη σχολική κοινότητα και δεν είναι δικαιολογημένη η εκεί παρουσία τους.


Αναφερόμενοι στην παραπάνω 3181/Εγκ 29/1.11.96 Εισαγγελέα Αρείου Πάγου, θα πρέπει να σημειωθεί πως και αν ακόμη ο καθηγητής δεν εφημερεύει αλλά βλέπει το ζευγάρι να προσπαθεί να χορηγήσει σε μαθητές ναρκωτικά,οφείλει να παρέμβει, καθώς, όπως έχει ήδη αναφερθεί υπάρχει ευθύνη κάθε μέλους του συλλόγου των διδασκόντων για την υγεία και προστασία των μαθητών, η οποία προκύπτει από το νόμο - πλαίσιο (1566/1985)

Η ευθύνη του εφημερεύοντα αρχίζει 15' πριν την έναρξη των μαθημάτων και ολοκληρώνεται 5΄ μετά τη λήξη των μαθημάτων, που θεωρείται χρόνος επαρκής για την αποχώρηση όλων των μαθητών, χωρίς να αποκλείεται βέβαια η παραμονή στο σχολείο για περισσότερο χρόνο όταν υπάρχει ανάγκη λ.χ.πρόβες που πραγματοποιούνται μετά τη λήξη των μαθημάτων για κάποια εκδήλωση του σχολείου. Στόχος είναι πάντοτε η ασφάλεια των μαθητών.

Θα πρέπει να σημειωθεί πως το παιχνίδι του κυνηγητού και της μπάλας είναι τα πιο συνήθη αίτια ατυχημάτων στο σχολείο, ενώ, ακόμη και η επίδειξη δύναμης,το κλασσικό σπρώξιμο και ο καυγάς δεν φαίνεται να έχουν εκλείψει από τηνώρα του διαλείμματος.

Για τον σκοπό αυτό όταν βλέπει λ.χ. ένα μαθητή:

 να σκαρφαλώνει στα κάγκελα, οφείλει να τον αποτρέπει
 να κτυπά άλλο παιδί, οφείλει να τον σταματάει.
 να τρέχει στις σκάλες, οφείλει να του κάνει παρατήρηση κ.λ.π

Αν παραλείψει ο καθηγητής να κάνει τις ενέργειες αυτές με δόλο ή αμέλεια και εξ αιτίας της παράλειψής του προκληθεί σωματική βλάβη ή θάνατος σε έναν μαθητή, τίθεται θέμα δικής του αυτουργικής ευθύνης.

Ωστόσο, είναι αναγκαίο να προσδιοριστεί το χρονικό σημείο της παρέμβασηςτου καθηγητή, καθώς οι κανόνες επιμέλειας τόσο για τους καθηγητές όσο καιγια τους γονείς δεν είναι αρκούντως σαφείς. Τίθεται ειδικότερα το ερώτημα πωςλ.χ. αξιολογείται επικίνδυνο το παιχνίδι των παιδιών στο διάλλειμα και πότεακριβώς οφείλει ο εφημερεύων καθηγητής να παρέμβει και να το διακόψει. Η απάντηση στο πρόβλημα δεν ανευρίσκεται στις προσωπικές παραστάσεις τουκαθηγητή, ο οποίος ενδεχομένως να είναι υπερπροστατευτικός και χωρίςιδιαίτερο λόγο να το διακόψει ή αδιάφορος και να καθυστερήσει να παρέμβει, αλλά θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν αντικειμενικά κριτήρια. Ως κριτήριο μπορεί να χρησιμοποιηθεί η ύπαρξη κινδύνου για το έννομο αγαθό της σωματικής ακεραιότητας ή της ζωής του μαθητή καθώς και η δυνατότητα κινδύνου, αφού, κατά την κρατούσα άποψη στη θεωρία, ο κίνδυνος, ως μεταβολή που συμβαίνειστον εξωτερικό κόσμο, αποτελεί αντικειμενικό μέγεθος.

Έτσι, όταν λ.χ.κάποιος μαθητής επιτίθεται σε συμμαθητή του κρατώντας ένα χάρακα, ένα γυάλινο μπουκάλι, ένα αιχμηρό αντικείμενο κ.λ.π., ο μαθητής βρίσκεται σε κίνδυνο και υπάρχει υποχρέωση δράσης από τον καθηγητή για να τον σταματήσει.

Βεβαίως, έχει υποστηριχθεί και η άποψη πως ο κίνδυνος είναι ένα αμιγώς υποκειμενικό μέγεθος,
που οφείλεται στην αδυναμία του ανθρώπουνα διεισδύσει στην μελλοντική πορεία των πραγμάτων και στην έλλειψη γνώσης του. Ωστόσο, στο παραπάνω παράδειγμα ο κίνδυνος είναι υπαρκτός, καθώς αν δεν ανακοπεί ο επιτιθέμενος μαθητής από τον καθηγητή, θα τραυματίσει το συμμαθητή του την αμέσως επόμενη χρονική στιγμή. Ανεξάρτητα λοιπόν απότο αν επέλθει ή δεν επέλθει η βλάβη, λόγω της ανακοπής της εξέλιξης του
κινδύνου προς αυτή, ο κίνδυνος υπάρχει. Η παρέμβαση του καθηγητή αποτρέπει τη βλάβη του έννομου αγαθού του μαθητή όχι τον κίνδυνο, ο οποίος εξελισσόμενος θα οδηγήσει σε βλάβη της σωματικής του ακεραιότητας.

Θαπρέπει να σημειωθεί ακόμη, πως το έννομο αγαθό του μαθητή προσβάλλεται όχι μόνο όταν υποστεί βλάβη αλλά και όταν διακινδυνεύσει, «όταν δηλαδή το περιβάλλον στο οποίο βρίσκεται γίνεται περισσότερο εχθρικό, καθώς σε αυτόαναπτύσσονται ενέργειες που έχουν τη δυναμική να οδηγήσουν σε βλάβη του έννομου αγαθού».

Ο καθηγητής οφείλει επομένως, να διακόψει το παιχνίδι,όταν βλέπει να παίζουν οι μαθητές ποδόσφαιρο χρησιμοποιώντας αντί για μπάλα ένα πατημένο άδειο μεταλλικό κουτί αναψυκτικού ή ένα μπουκάλι γεμάτο με νερό, καθώς οι αιχμηρές γωνίες του πατημένου μεταλλικού κουτιού ήτο βάρος του μπουκαλιού μπορεί να δημιουργήσουν κίνδυνο για τη σωματική ακεραιότητα κάποιου.

Το ίδιο πρέπει να κάνει και όταν κάποιοι μαθητές,παίζοντας «παλεύουν» στον τσιμεντένιο αύλειο χώρο και υπάρχει κίνδυνος τραυματισμού από την πτώση κάποιου.

Ακόμη να παρεμβαίνει όταν οι μαθητές καυγαδίζουν, αφού είναι πολλά και σοβαρά τα ατυχήματα από καυγάδες μεταξύ μαθητών στα σχολεία.

Σε γυμνάσιο λ.χ. στους Θρακομακεδόνες, ο άγριος καβγάς 13χρονων μαθητών είχε ως αποτέλεσμα τον σοβαρό τραυματισμό του ενός στο μάτι. Οι γονείς του θύματος, ο οποίος χειρουργήθηκε, κατηγόρησαν τους καθηγητές του σχολείου για ολιγωρία, που θα μπορούσε να στοιχίσει ακριβά στο παιδί τους. Το επεισόδιο ξεκίνησε, όταν ο ένας 13χρονος αρνήθηκενα δώσει την μπάλα στο συμμαθητή του και ο τελευταίος του επιτέθηκε. Τα δύο παιδιά συνεπλάκησαν με συνέπεια ο ένας ανήλικος να τραυματιστεί σοβαράστο μάτι. Η μητέρα του θύματος, κατήγγειλε ότι μπροστά στο συμβάν ήταν ο γυμναστής του σχολείου και δεν επενέβη να χωρίσει τους μαθητές, ενώ στησυνέχεια κι ενώ είδαν και οι υπόλοιποι καθηγητές ότι το παιδί ήταν σοβαρά τραυματισμένο δεν κάλεσαν άμεσα το ασθενοφόρο για να το μεταφέρει στο νοσοκομείο.

ΜΑΡΙΟΡΗ
ΜΑΡΙΟΡΗ

Αριθμός μηνυμάτων : 5300
Εγγραφή : 13/01/2008

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Ποινική ευθύνη των εκπαιδευτικών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους Empty Απ: Ποινική ευθύνη των εκπαιδευτικών κατά την άσκηση των καθηκόντων τους

Δημοσίευση από ΜΑΡΙΟΡΗ Πεμ Οκτ 03, 2013 6:29 pm

http://plataros.blogspot.gr/2012/05/430.html


Θα βρείτε στο σύνδεσμο αυτό το άρθρο για την ποινική ευθύνη των διδασκόντων.
ΜΑΡΙΟΡΗ
ΜΑΡΙΟΡΗ

Αριθμός μηνυμάτων : 5300
Εγγραφή : 13/01/2008

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επιστροφή στην κορυφή

- Παρόμοια θέματα

 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης